Operan är tillbaks på schlagerns topp

Nära två decennier efter Loa Falkmans Symfonin är operan tillbaks på schlagerns estrader. Den här gången vann operan omedelbar framgång, med en övertygande insats från Malena Ernman.

Malena Ernman (foto: Mats Bäcker)

Malena Ernman (foto: Mats Bäcker)

Det är nära 20 år sedan som en framträdande operasångare framträdde i Melodifestivalen. 1990 kom Loa Falkman sist med Symfonin, en pompös historia med text av Elisabeth Lord och musik av Tommy Gunnarsson. Till en början blev Loas bidrag utskrattat, men man kan väl säga att den “goda smakens” skratt snart fastnade i halsen… Symfonin låg hela tolv veckor på Svensktoppen och har idag en självklar plats bland vårt lands klassiska schlagerlåtar.

Självklart har Symfonin legat Sunkit varmt om hjärtat sedan klubbens start. Och lika självklart hade vi nog höga förväntningar när det i år åter var dags för en framstående operaprofil att “göra en schlager”. Malena Ernman är en av landets fixstjärnor, en mezzosopran med imponerande röstomfång och dessutom en knivskarp och kaxig personlighet.

Men den som väntade på magplask blev nog besviken. Musiken till La Voix är skriven av Fredrik Kempe, som själv deltagit i Melodifestivalen med operaflörtande låtar i höga register, och personligen tycker jag versen var lite svag… (kanske rent av bara till för att få kontrastera refrängens höga toner med Ernmans bitvis mörka röst; Ã la Yma Sumac). Men visst måste man böja sig inför faktum: ska en operasångare göra något i Melodifestivalen, och samtidigt luta sig mot sin roll som just operasångare, så måste La Voix vara svaret.

Och så gick ju låten rakt till finalen också. Grattis, Malena Ernman. Som var lika förvånad över placeringen som alla andra. Men entusiastisk…

Men visst är det lustigt att Melodifestivalen, nitton år efter Loa Falkman, fortfarande inte är mogen för annan koppling till andra genrer annat än som “meta-musik”. Om en operasångare sjunger schlager, så måste schlagern handla om opera. Loa Falkman framför Symfonin. Malena Ernman sjunger La Voix (“Rösten” på franska).

Hur långt har vi kommit om ytterligare nitton år?

Av Magnus Nilsson

> Läs mer om Loa Falkman
> Läs artikeln Crossover – opera möter pop
> Läs mer om Yma Sumac

Leave A Comment

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.