När molnen skingras skildrar det komplexa hos Ulla Billquist

Ulla Billquist (foto: Gunnar Hahn)

Hon var den största schlagerartisten i Sverige under andra världskriget. Ändå blev det bara notiser av hennes plötsliga död. 70 år senare kommer filmen När molnen skingras, som försöker sprida ljus över Ulla Billquists komplexa liv och död.

Ulla Billquist (1907-1946) är i vår tid mest känd för sitt stora paradnummer, beredskapstidens signaturmelodi – Min soldat med text och musik av Nils Perne (1905-1965). Men den CD-box, Den kompletta Ulla Billquist (Vax Records) som gavs ut för några år sedan vittnar om en väldigt produktiv artist. Här finns Ulla Billquists samlade inspelningar – 432 spår fördelade över 17 skivor!

Det är värt att nämna i sammanhanget att Ulla Billquist inte blev äldre än 38 år.

I dagarna har filmaren Lasse Zackrisson premiär på en biografisk film om Ulla Billquist. Centralt i filmen, och Ulla Billquists liv, är huvudpersonens dubbelnatur – och de relativt mystiska omständigheterna kring hennes död.

Ulla Billquist tycks ha lidit av dåligt självförtroende. Samtidigt rymde hon från föräldrahemmet, gifte sig i hemlighet med en skådespelare och tog sig spikrakt framåt som artist. Visserligen uppbackad först av svågern Thor Modéen och senare av revykungen Ernst Rolf, men målmedvetenheten verkar ha varit hennes egen.

Hon var också en pliktmänniska, som aldrig missade ett avtalat engagemang (och det kunde vara flera stycken om dagen). Samtidigt levde hon ett annat liv vid sidan av den präktiga fasaden och sina tre äktenskap. Ulla Billquist umgicks helst utanför familjen och höll sin homosexualitet hemlig. (Man ska minnas att homosexualitet vid den här tiden var straffbart.)

Filmen När molnen skingras – en dokumentär om Ulla Billquist skildrar de slitningar som omgivningen utstod. Och filmens främsta styrka, tycker jag, är att den rymmer flera röster. Filmer som handlar om döda idoler brukar annars hålla en bestämd linje – och gärna skildra stjärnan som alltigenom god; omvärlden snål och oförstående. I filmen är det till exempel Robert Hahn, son till siste maken (Gunnar Hahn), som rimligen kunde ha anledningar att ta den betrampade faderns parti, som visar stor empati med Ulla Billquist och tar henne i försvar. Det förekommer också en diskussion om huruvida Ulla Billquist var grundlurad av sitt skivbolag – eller riktigt bra betald.

Det är skönt att se en biografisk film som tillåter att de medverkandes minnesbilder och synpunkter får stå fria.

Ulla Billquist tog sitt liv den 6 juli 1946. Sveriges främsta schlagerartist hittades på köksgolvet två dagar senare, med gasen påslagen och – en huvudkudde bredvid den hon själv låg på.

De möjligen mystiska omständigheterna kring självmordet har gett upphov till många spekulationer. Ulla Billquists närmaste vän, Brita Conradson, lät sig intervjuas av Lasse Zackrisson före sin död – hennes repliker framförs briljant av skådespelaren Margaretha Byström – och hon visste besked. Men bunden av ett löfte om tystnad berättar hon aldrig vad som egentligen hände. Och inte heller vem som var Ulla Billquists stora kärlek.

Men det kan också kvitta, När molnen skingras har en annan berättelse att berätta. Om en människa som sannolikt hade det svårt i sitt inre – av trycket från omvärlden och samtiden. Och som i ganska hög grad var svår mot sin omgivning, åtminstone under perioder.

Och som var en fantastisk schlagerartist.

Film: När molnen skingras – en dokumentär om Ulla Billquist
Regi: Lasse Zackrisson
Foto: Lars Granstrand och Hans-Åke Lerin
Medverkande: Alice Babs, Margaretha Byström, Staffan Göthe, Margareta Perby, Robert Hahn, Göran Söderström med flera.
Längd: 87 minuter.

Leave A Comment

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.