Kategorier
Artiklar

Hämnades Bert på Anettes Einar Svensson?

Runt decennieskiftet 60-/70 startade Bert Karlsson sitt grammofonbolag i Skara – Mariann. Namnvalet kan bero på en beef mellan Bert och en annan känd skivbolagsdirektör.

Att Bert Karlsson kunde starta sitt skivbolag Mariann berodde på att han hade haft framgångar med bingohallar, som han sedan hade sålt.

Kjell ArvidssonHandelshögskolan i Kalmar skrev 2007 den akademiska avhandlingen Skivbolag i Sverige – musikföretagandets 100-åriga institutionalisering. Den låter inte så sexig, men är allt annat än trist. Den beskriver hur den svenska musikindustrin och skivbolagen växte fram till det den är idag.

Bland mycket annat beskriver avhandlingen första tiden för Bert och Mariann Records. I försäljningen av bingohallarna ingick att han med fast lön på 10000 kronor per månad skulle anställas som konsult åt de idrottsföreningar som köpt verksamheten. Den månadslönen var en bra grund att stå på när han satsade på musiken genom skivbolaget.

I avhandlingen beskrivs namnvalet lite närmare: ”Namnet valdes som en liten hämnd på Einar Svensson, som han menade hade stulit en låt för honom tidigare. Hans bolag hette Anette så nu fick Berts bolag ett annat flicknamn som också var ett av de många namn han hade haft på klubben i Lidköping. Bert hade nu inlett ett samarbete med EMI som började distribuera hans skivor. Först bytte han därför namn från det han tidigare använt, Marilla, till Columbia, men insåg sedan att han på det sättet gick miste om SAMI-ersättningar. Han hade inte tidigare vetat att sådana fanns. För att få dem måste han ha sin egen etikett på skivorna, Mariann.”

Så. Där var en version av orsaken till valet av namn.

Hösten 1971 blev Einar Svensson allvarligt sjuk och låg en lång tid förlamad utan att kunna tala. Den 16 oktober 1972 på Lidköpings lasarett avled han, endast 47 år gammal. För flera år sedan intervjuade jag Einar Svenssons änka, Lillan Ellgren-Svensson, som drev bolaget Anette vidare efter Einars död. Artikeln heter Anette och Hellrec – fler skivbolag på reabackarnas botten. Lillan såg annorlunda på saken:

”Varför Anette var det namn som fick ge namn åt skivbolaget kan inte Lillan svara på, men i samma era var Bert Karlssons skivbolag Mariann också stort. Även om Anette startade före Mariann, så är det rimligt att anta att det var något som låg i tiden.
– Så tydligen skulle det vara kvinnonamn, säger Lillan.
När Lillan lade ner Anette såldes mastertejperna till Mariann Records. Bert Karlsson skriver i sina memoarer, att om Einar hade levt vidare så hade Bert aldrig kunnat sticka upp och bli så stor som han blev.”

Bert Karlsson har i intervjuer pratat om Einar Svensson som en stor förebild. Einar och Bert var nära bekanta och Bert följde under en lång tid Einars framgångsrika arbete och drog så småningom fördel av hans idéer. Så kanske är det inte en tillfällighet att Karlssons bolag Mariann (som startade 1972 – samma år som Svensson gick bort) dels fick ett flicknamn och dels hade orange etikett, precis som Einar Svenssons bolag Anette.

Musikbloggaren Roger Lindqvist skriver i artikeln Cool Candys med Go’bitarna – del 8 att den mångårige producenten för Svensktoppen, Lasse Gurell, en gång berättade följande:

”När Bert Karlsson i mitten av 60-talet fick för sig att satsa på musik hade han kontakt med Einar, och Bert ville också ha ett bolag med flicknamn. Så det fick bli Mariann. Giggis hette Berts första band. Ingen succé. Men en av Giggis bakgrunder, där Kjell Öhmans orkester svarade för det mesta av spelandet, övertogs av Einar, och Cool Candys använde den för sången Vår enda sommar 1970. 100000 exemplar sålda och dansbandsvågen hade startat. Bert Karlsson är inte mannen som ger sig så lätt, så efter Giggis följde Jigs med Hallå du gamle indian, och sedan Schytts med Aj, aj, aj, och hjulet började snurra. Året var 1973.”

Visst undrar man vad som är sant i allt det här?

Foto

På bilden syns Mariann-logotypen, Einar Svensson och Anette-logotypen. Foto: Henrik Martinell. Fotografiet på Einar Svensson används med tillstånd av Roger Lindqvist.

Läs mer

Bläddra i artikelserienMysteriet Arne Mattsson – svensk films underbarn och enfant terrible >>

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.