Margareta Hallin i Strindbergs pjäs Taklagsöl

Hovsångerskan Margareta Hallin gör nu en hyllad insats som en av två skådespelare i Taklagsöl av Augusti Strindberg. Pjäsen spelas på Strindbergs Intima Teater fram till och med den 27 mars 2011.

För Sunkits vänner är operasångerskan, pedagogen och skådespelaren Margareta Hallin mest känd för sitt inhopp i skivetiketten Fonofons märkliga utgivning under 1960-talet. Att kalla Etta på Söder ”legendarisk” är att förminska dess centrala roll i den svenska floran av incredibly strange music.

Man man gör Margareta Hallin lika orätt om det är enbart för denna EP man nämner henne. Trots att hon har varit verksam länge (hon fyllde just 80 år), så står hon mitt i en hyllad karriär , både själv på scenen och som kompositör.

Fram till och med den 27 mars 2011 spelar hon sjuksköterskan i August Strindbergs pjäs Taklagsöl.

”Margareta Hallin spelar denna multi-roll, och hon gör det med en scensäker diskretion som fullständigt lyser kring hennes svarta husjungfruklänning” skrev Expressen efter att pjäsen haft premiär den 28 februari.

Gå och se henne!

Av Magnus Nilsson

Foto

Margareta Hallin och Anna Lyon i pjäsen Taklagsöl. Fotograf: Bengt Wanselius.

Länkar

Einar Bergh

En mångbegåvad och mångsysslande operaman med fallenhet för humor och slagdängor. Einar Bergh är ett skandalöst bortglömt namn i svensk musikhistoria.

Genom åren har Sunkit fått regelbundna tips om Einar Bergh (född 20 maj 1938, död 15 april 1997). En dag i januari 2003 donerades en av dennes EP-skivor till oss och våra liv är inte längre som förr. Einar når inte riktigt upp till Åke Sandins geniala verk, men han ligger nära. Einar Bergh är artist och hans bror Erik Bergh är textförfattare på EP:n, där låtarna heter Jag ringer dig på tisdag, Göransson, En bättre värld samt Ett överseende leende. Bra ”pop möter coctail-musik” skriven av Leif Thuresson.

Einars sång och brorsan Eriks texter sätter fantasin i rullning; var de månne svensk schlagers första höger-ironiker? En bättre värld ger en känga åt vänsterrörelsen, som vill förändra världen till… det sämre. Einar ikläder sig vänsterradikalens roll och sjunger ”Jag får fjång av tvång” med silkeslen stämma. Historiskt!

Einar startade Säffleoperan 1974, utflyttad från Stockholm, och hans döttrar Frida Bergh och Åsa Bergh har båda spelat i Kristina från Duvemåla (Frida i huvudrollen!).

Ursprunget till Säffleoperan var musikteatersällskapet Fonofon, där bröderna Einar och Erik var de drivande krafterna. Syftet med Fonofons popskivor var troligen att få in ekonomiska medel till den övriga verksamheten. I verkligheten blev det precis tvärtom, utöver en EP med snapsvisor var skivorna brakfiaskon i samtiden (en förklaring till varför så få exemplar är i cirkulation).

Lyssna på Einar Bergh

Genom benäget tillstånd från Einar Berghs änka, Kristina Bergh, och Erik Bergh har Sunkit fått tillstånd att publicera ett urval av Einar Berghs popskivor. Du kan ladda ned dem och använda dem för privat bruk, men det är inte tillåtet att publicera dem på annat håll än här (vänligen respektera familjen Berghs önskan).

  1. Ett överseende leende 2.13
  2. Jag ringer på tisdag 3.08
  3. En bättre värld 2.23
  4. Ensam 2.33
  5. Göransson 3.33
  6. Konvolut i pdf-format, 497KB
  7. Iläggskort (baksida) i pdf-format, 37KB

Mer om Einar Bergh

Einar Bergh-trivia: Einar spelar rollen som Robban i filmen Flygplan saknas från 1965 och rollen som Kurt i kortfilmen Inget engagement från 1967.

I ett brev skriver Andy Lundgren från Malmö bland annat:

Einar Berghs mästerverk är en EP med fyra originallåtar som en bekant till mig kom över i slutet av 80-talet. Vi tror att det är Einars bror som skrivit texterna, och att någon tonsatt dessa under svåra vedermödor, eftersom få textrader går jämt ut i takterna…

… Alla hans skivor har exakt samma omslag. Den milt leende Einar mot blå bakgrund, och ordet Fonofon vid sidan. (Troligen hans eget skivbolag.) I vår samling finns även en singel med Bellman-tolkningar (givetvis med samma omslag) där han dock inte når riktigt samma höjder.

Vi fick i februari 2003 ett mycket intressant e-brev från Magnuz Nord:

Som tidigare medlem i Säffleoperan var Einar Bergh en god vän till mig innan han gick bort för några år sedan. Jag har inte särskilt mycket info om Einars skivor, eftersom jag aldrig hört någon av dem, men jag kan tipsa om att Fonofon är ett teatersällskap, bestående av bland andra Einar Bergh och den ljuva, skånska operasångerskan Sonja Söderquist. Fonofon är från början stockholmsbaserat, men flyttade till den lilla kulturdöda hålan Säffle för att sprida finkulturellt ljus i urskogsmörkret.

Det finns en bok utgiven om Säffleoperan, jag har ingen info om den just nu, men det kan jag ta reda på, om ni är intresserade. Med familjen Einar Bergh i spetsen har Säffleoperan producerat många entusiastiska verk som bör spridas till omvärlden. Ett bra exempel är medverkan på Thore Skogmans skiva En Evig Sång samt Thores hyllning till Säffles stora campinganläggning Duse Udde (Duse måste Du se).

Einar har med Säffleoperan i ryggen dirigerat St. Petersburgs kammarorkester med bar mage, då hans skjorta vägrade hålla sig på plats under fracken.

Einar var en mångsysslare, det finns hur mycket info som helst om honom. Har ni några specifika frågor, är det bara att höra av sig.

I oktober 2003 kom ett e-brev från en annan av Einar Berghs medarbetare, Hans Ahlborg:

Hej Sunkit!
Jag kände en av artisterna i ert ”museum” – Einar Bergh – mycket väl. Den bild man får av honom, när man läser den något ofullständiga listan över hans s.k. pocketskivor, säger föga om hans verkligt stora insatser i kulturlivet. Man får inte ens veta att han lyckades få Pressbyrån att sälja pocketskivorna – något som aldrig hänt vare sig förr eller senare!
Några månader efter hans bortgång 1997 försökte jag få teatertidskriften Akt att publicera bifogade artikel, men den blev refuserad. Kanske kan den få ett liv på webben hos er, varsågod!
Med bästa hälsningar
Hans Ahlborg

Tack för det, Hans! Vi publicerar Ett stort teateräventyr – om Einar Bergh och Säffleteatern med stor glädje.

Produktion i eget namn

Jag ringer dig på tisdag
bv Göransson, En bättre värld, Ett överseende leende
Artist: Einar Bergh, Musik: Leif Thuresson, Text: Erik Bergh, Sång: Einar Bergh.
Fonofon FFE 24, 1968, EP
Nära till naturen
bv Ensam, Eva, Pia
Artist: Einar Bergh, Musik: Erik Westling, Text: Erik Bergh, Sång: Einar Bergh.
Fonofon FFE 25, 1968, EP
Fredmans epistel Nr. 71
bv Nr. 64, Nr. 31, Nr. 80
Artist: Einar Bergh, Text och musik: Carl-Michael Bellman; Sång: Einar Bergh, Gitarr: Roland Bengtsson.
Fonofon FFA 23, 1968, EP
Förmiddagsprinsen
bv Charlie är farlig
Artist: Einar Bergh, Musik: Erik Westling, Text: Erik Bergh, Sång: Einar Bergh.
Fonofon FFS 33, 1970, singel
Senapsflickan
bv Fru Mokvist
Artist: Einar Bergh, Musik: Erik Westling, Text: Erik Bergh, Sång: Einar Bergh.
Fonofon FFS 34, 1970, singel
Kom i min famn
bv Nigande vals, Tatuerarvalsen, Vals i gökottan
Artist: Einar Bergh, Text och musik: Evert Taube, Sång: Einar Bergh, Dragspel: Erik Westling, Piano: Jan Bergman.
Fonofon FFE 29, 1970, EP
(utan titel)
Artist: Einar Bergh, Piano: Anders Ohlson.
Fonofon FFE 21, 1968, LP
Kommentar: Tonsatta dikter av Bo Bergman. Anders Ohlson förekommer som dirigent på två senare LP där Einar Bergh sjunger i kör eller har biroll: ”Lilla Paris: Utdrag / Ett Birger Sjöberg-spel i Vänersborg” samt ”L’Elisir d’amore” (1979).

Produktion i annat namn

Fjorton år tror jag visst att jag var
bv Saeterjentens söndag
Artist: Margareta Hallin, Text och musik: Trad. respektive Ole Bull, Sopran: Margareta Hallin, Bakgrundssång: Erik Bergh, Einar Bergh, Jerker Arvidson, Karl-Robert Lindgren.
Fonofon FFS 32, 1968, singel
Wennerberg: Serenader
(Text och?) Musik: Gunnar Wennerberg. Tenor: Erik Bergh, Tenor: Einar Bergh, Bas: Karl-Robert Lundgren.
Fonofon FFE 22, 1968, EP

I grammofonarkivet

En sökning i Sveriges Radios grammofonarkiv på etiketten Fonofon avslöjar nedanstående utgivning. Serienumren antyder att arkivet inte har alla Fonofon-titlar (precis som fallet är med Åke Sandin):

45-033.550-10
WENNERBERG – WENNERBERG, GUNNAR
45-033.454-06 –
33-091.893-03
L’ELISIR D’AMORE – OHLSON, ANDERS
DONIZETTI, GAETANO
45-033.455-04
JAG RINGER DIG PÅ TISDAG – BERGH, EINAR
45-033.456-02
NÄRA TILL NATUREN – BERGH, EINAR
45-033.551-08
FREDMANS EPISTEL NR 71 – BERGH, EINAR
45-033.888-06
FJORTON ÅR TROR JAG VISST ATT JAG VAR – HALLIN, MARGARETA
45-033.921-01
LUDDE – HALLIN, MARGARETA
45-033.922-10
FREDMANS SÅNG NR 64 (FJÄRILN VINGAD SYNS PÅ HAGA) – BERG, EINAR
45-037.334-07
FÖRMIDDAGSPRINSEN – BERGH, EINAR
45-037.335-05
SENAPSFLICKAN – BERGH, EINAR
45-038.419-05
KOM I MIN FAMN – BERGH, EINAR
45-036.239-06
SJUNG SNAPSVISOR MED STORMSTAKARNA – STORMSTAKARNA
45-038.040-08 SVENSKA MANSKVARTETTER – STORMSTAKARNA

Tacklista

Stort tack till familjen Bergh.

Dubbel, nej – trippel guldmedalj till Åke Eriksson, som lagt ned mycket arbete på att förbättra vår information om Einar och Erik Bergh och de artister som stod Fonofon nära. Stort tack till alla som bidragit till informationen: Hans Ahlborg, Per Gudmundson, Rösse Hanberg, Andy Lundgren, Christofer Nöring m.fl.

Av Magnus Nilsson

Relaterade länkar
> Säffleoperan (extern länk)
> Dottern Frida i Kristina från Duvemåla (extern länk)

Kommentarer

Mors stupebit!
För att späda på extasen runt framlidne Bergh vill jag gärna poängtera att jag varit gäst i hans Säfflehem, sett honom impersonifiera Franz Schubert och Birger Sjöberg på Hallwylska Palatset i Stockholm, samt fått många ”goda råd på vägen” av mästaren när jag en gång medverkade i den odödliga produktion i Säffle som hette Kaffetåren och som behandlade kaffet i ord och ton och där den förnumstiga totalschlagern Kaffe utan grädde fick mer aplomb än Bachs Kaffekantat. Mitt kunnande om Einar är inte encyklopediskt men inträngande, och jag känner både änkan och döttrarna.
Frid över stoftet,
Bengt Krantz
och grattis till MP3-plattan!
(2004-10-21)

Spara

Margareta Hallin – operastjärna med Etta på Söder

Margareta Hallin är en svensk Cathy Berberian, en operasångerska som komponerar egen musik – och som sjungit pop på det mest märkliga sätt.

Margareta Hallin föddes den 20 februari 1931 i Karlskoga. Hon utbildade sig på Musikhögskolan och kom till Kungliga Operan i Stockholm 1956. Under 1950-talet rymde hennes repertoar roller som Nattens Drottning, Gilda, Violetta, Konstanze, Zerbinetta och Händels Alcina. 1959 deltog hon i uruppförandet av Karl Birger Blomdahls världsberömda opera Aniara i Stockholm, och hon var också med när föreställningen framfördes i Edinburgh samma år och i London året därpå.

Hovsångerskan Margareta Hallin

1966 utnämndes hon till hovsångerska, 1972 till ledamot av Musikaliska akademien och 1976 tilldelades hon Litteris et Artibus (den kungliga hedersmedalj som även tilldelats Per Gessle… bland många andra).

Margareta Hallin är en sopran som inte drar sig för att hantera både Wagner och romanser.

Och under 1960-talet gav hon dessutom ut en EP med poplåtar, som knäcker det mesta.

Tillhörde gruppen kring Fonofon

Tillsammans med bland andra bröderna Erik Bergh och Einar Bergh drev hon musikteatergruppen (eller något ditåt) Fonofon. Bröderna Bergh hade redan prövat lyckan i populärmusikens nejder genom de EP-skivor som gavs ut med Fonofon som etikett. Nu tyckte bröderna att det också kunde vara dags för Margareta att sjunga pop. Sagt och gjort… Mer storslaget var det inte när en av svensk musiks storverk kom till.

Margareta Hallins EP på Fonofon, med skivnummer FFE 26, innehåller en provkarta på flera, sinsemellan mycket olika, genrer. Hiten på skivan är kanske Ludde, en slagdänga som drar åt rocken, men det är Etta på Söder som får en vän av udda musik att gråta glädjetårar. Texten är bisarr – en bagatellartad berättelse om en tjej som är ensam i storstan, trots att ”alla killar säger att de gillar mig som fan”. I sista versen sätter hon på gasen och (virveltrumma)…

När de hittar mig
är jag blek och döder
i min mysiga etta på Söder

Fonofons skivor blev sällan några kioskvältare när de gavs ut, så få exemplar är i cirkulation. Dessutom vill den som väl fått tag i ett exemplar sannolikt behålla det. Därför är Margareta Hallins EP oerhört sällsynt.

Låtar på EP:n med Margareta Hallin

Det här är spåren på Margareta Hallins EP på Fonofon:

  • Ludde (Bergh-Thuresson)
  • Etta på Söder (Bergh-Thuresson)
    (Margareta Hallin och textförfattaren Erik Bergh gav Sunkit tillstånd att publicera Etta på Söder under en begränsad tid. Den möjligheten är nu borttagen och nej, vi kan inte skicka mp3-filen heller).
  • Giacomo (Bergh-Westling)
  • Min rullgardin (Bergh-Westling)

Sångare och kompositör med bredd

Idag verkar Margareta Hallin som kompositör och delar av hennes verk finns utgivna på albumet Jag tänker på vad jag har övergivit… (Nosag, se länk nedan).

Sunkit har sedan vår start vurmat för Cathy Berberian. Konstigt nog har vi hittills inte reflekterat över att hon faktiskt har en svensk motsvarighet i Margareta Hallin. Likheterna är slående; stor konstnärlig integritet, humor, operasångerska, kompositör med dragning åt avantgarde…

Det känns bra att upptäcka Margareta Hallin, bättre sent än aldrig.

Tack

Ett stort tack till Margareta Hallin och Erik Bergh. En ohämmad hyllning också till Åke Eriksson för all hjälp i detta projekt.

Länkar