Kategorier
Recensioner

Säg det i toner med Clara Gustavsson

En film som var stum när den kom 1929, men som lanserades som ljudfilm. Säg det i toner var Sveriges första tonfilm och Clara Gustavsson har återskapat musik och ljudeffekter på Cinemateket i Stockholm. I 1920-talets sista, skälvande dagar nådde svensk film en intressant brytpunkt. Att framtiden stavades ljudfilm var ställt utom all tvekan, men […]

Kategorier
Artiklar

Mysteriet Midi, Maxi & Efti dokumenterat

Ett starkt lysande tomtebloss var Midi, Maxi & Efti. Tre 13-åringar från Akalla i norra Stockholm slog igenom med dunder och brak 1991, men redan året därpå försvann de i tystnad. Mysteriet skildras nu i dokumentärfilmen I Like It Like It Was. I brytpunkten mellan vinyl och cd-skiva, mellan ett glamoröst 80-tal och ett vilset […]

Kategorier
Artiklar

Tjeckisk afton på Kulturhuset

Den 6 oktober är det tjeckisk afton på Kulturhuset i Stockholm. Martin Kristenson, känd från Kapten Stofil, väljer godbitar ur sin digra samling av tjeckiska skivor och kultfilmen Kdo chce zabit Jesii? från 1966 visas. Sunkit tipsar gärna om detta evenemang i Stockholm. Martin Kristensson har samlat tjeckisk musik i mer än 30 år och […]

Kategorier
Artister

Michael Holm som den ofrivillige skräckmästaren

En trevlig scarf. Några lama schlagersånger. Det var vad Michael Holm hade i bagaget när han 1969 skrev musiken till den dittills mest brutala tyska skräckfilmen, Mark of the Devil. Michael Holm är en tysk sångare och kompositör, född i Szczecin i nuvarande Polen den 29 juli 1943. Som artonåring inledde han en karriär som […]

Kategorier
Artiklar

Kapten Stofil granskar en sommar fylld av skräck

I det senaste numret av Kapten Stofil gräver Martin Kristenson fram sanningen bakom den svenska skräckfilmssommaren 1972. Svensk teve visade klassiker från 1930-talet och panik uppstod. Sommaren 1972 var jag sex år gammal. Jag minns på ett ungefär hur det såg ut där vi bodde och att mina föräldrar skilde sig det året. Men starkast […]

Kategorier
Artiklar

The 10th Victim – Ursula Andress och den skjutglada bysthållaren

Ursula Andress mördar med fantasifulla vapen. Marcello Mastroianni står på stranden och får ägg kastade på sig. Allt händer i framtidsskildringen The 10th Victim, där filmmusiken är lika galet skön som handlingen. Filmmusik är ofta intressant. Och då menar jag inte förtäckta samlingsskivor med låtar som lanseras i samband med en film, utan det som […]